skip to Main Content
Menu

Stress behandling og forebyggelse

Sund stress er, når dit fysiske og mentale apparat i en periode hjælper dig til at klare en spidsbelastning ved at skrue op til det absolut yderste for din ydeevne. At dit system kan det, skal du kun glæde dig over og se som et sundhedstegn.

Den usunde stress indtræder, når du driver rovdrift på dit system i et forsøg på at få din yderste ydeevne – hvor du spænder buen maksimalt – til at være din standard. Den stress er en indre alarmklokke, der ringer for at fortælle dig, at det er tid til at tage i hvert fald dele af dit liv op til revision.

Mange mennesker oplever efter en periode med stress, at deres liv får større mening og dybde, fordi de har fået set grundigt på deres livsværdier og er blevet bedre til at udleve det, der virkelig har betydning for dem i livet.

Til tider opdager man først sine symptomer på stress, når det er blevet alvor. Det kan derfor være en god idé at kende til stress-symptomer, så du kan forholde dig til dem så hurtigt som muligt.

Symptomer på stress:

Psykiske symptomer

  • Difus utilpashed
  • Træthed, ulyst, følelse af uoverkommelighed
  • Nedtrykthed, lav selvfølelse
  • Let til tårer
  • Rastløshed, koncentrationsbesvær
  • Hukommelsessvigt
  • Indlæringsvanskeligheder

Fysiske symptomer

  • Hovedpine
  • Søvnforstyrrelse
  • Kolde hænder og fødder
  • Svimmelhed
  • Mavesmerter
  • Hjertebanken
  • Forhøjet blodtryk

Adfærdsmæssige symptomer

  • Ændrede spisevaner
  • Øget forbrug af alkohol og tobak
  • Vanskelighed ved at falde i søvn
  • Vanskelighed ved at sove igennem
  • Flere konflikter
  • Svært ved at overskue det sociale liv

Hvis symptomer på stress ikke behandles i tide, kan du få en udmattelsesdepression – også kaldet udbrændthed – og her er det sværere at komme ovenpå igen. Det kan selvfølgelig lade sig gøre, men prognosen er markant dårligere, og bedringen tager oftest lang tid.

Stress er ikke svært hverken at forebygge eller at behandle så effektivt, at stressen ikke kommer igen. Blot skal du have vist hvordan.

“Hoooold da op, hvor var jeg dog stresset – kan jeg virkelig se nu, hvor jeg er ude på den anden side af stressen. Og HOLD DA OP, hvor er jeg vanvittigt glad for, at jeg fik ryddet op indeni og nu er bomstærk på benene igen. Det er som om, at min software er opdateret og knivskarp!”
(Hanne, projektleder)