skip to Main Content

Stress behandling og forebyggelse

Sund stress er, når dit fysiske og mentale apparat i en periode hjælper dig til at klare en spidsbelastning ved at skrue op til det absolut yderste for din ydeevne. At dit system kan det, skal du kun glæde dig over og se som et sundhedstegn.

Den usunde stress indtræder, når du driver rovdrift på dit system i et forsøg på at få din yderste ydeevne – hvor du spænder buen maksimalt – til at være din standard. Den stress er en indre alarmklokke, der ringer for at fortælle dig, at det er tid til at tage i hvert fald dele af dit liv op til revision.

Helt konkret defineres stress således: Stress opstår, når du oplever, at betingelser og krav i omgivelserne overstiger din vurdering af dine evner, kompetencer og muligheder.

Mange mennesker oplever efter en periode med stress, at deres liv får større mening og dybde, fordi de har fået set grundigt på deres livsværdier og er blevet bedre til at udleve det, der virkelig har betydning for dem i livet.

Til tider opdager man først sine symptomer på stress, når det er blevet alvor. Det kan derfor være en god idé at kende til stress-symptomer, så du kan forholde dig til dem så hurtigt som muligt.

Typiske symptomer på stress:

Psykiske symptomer

  • Difus utilpashed
  • Skyld- og utilstrækkelighedsfølelser
  • Angst, nervøsitet
  • Træthed, ulyst, følelse af uoverkommelighed
  • Nedtrykthed, lav selvfølelse
  • Rastløshed
  • Aggression
  • Frustration
  • Rastløshed, koncentrationsbesvær
  • Hukommelsessvigt
  • Indlæringsvanskeligheder

Fysiske symptomer

  • Hovedpine
  • Søvnforstyrrelse
  • Kolde hænder og fødder
  • Svimmelhed
  • Hjertebanken
  • Forhøjet blodtryk
  • Uro i kroppen
  • Mave- og fordøjelsesproblemer
  • Nedsat sexlyst
  • Hyppige infektioner
  • Let til tårer

Adfærdsmæssige symptomer

  • Ændrede spisevaner
  • Øget forbrug af stimulanser; fx alkohol, tobak, koffein
  • Vanskelighed ved at falde i søvn
  • Vanskelighed ved at sove igennem
  • Flere konflikter
  • Humørsvingninger
  • Irritabilitet
  • Impulsivitet
  • Rastløshed
  • Nedsat humoristisk sans
  • Svært ved at overskue det sociale liv

Hvordan stress påvirker dig fysiologisk

  • Hormonsystemer både i hjernen og i binyrerne er særligt følsomme overfor psykologisk stress. Når du er stresset, bliver stresshormonet kortisol udskilt fra binyrerne og påvirker en lang række fysiologisk processer i kroppen:
  • Bl.a. påvirkes hjerte, blodårer, lunger, lever, skeletmuskulatur og immunsystemet.
  • Langvarig eller gentagen aktivering af kortisol kan påvirke andre fysiologiske systemer, hvilket øger risikoen for fysiske og psykiske forstyrrelser.
  • Stress påvirker også reguleringen af immunologiske processer og betændelsesprocesser (inflammation). Det kan have effekter på depression, infektion, autoimmune sygdomme (fx leddegigt), åreforkalkning i hjertet og nogle kræftsygdomme.

Hvis symptomer på stress ikke behandles i tide, kan du få en udmattelsesdepression – også kaldet udbrændthed – og her er det sværere at komme ovenpå igen. Det kan selvfølgelig lade sig gøre, men prognosen er markant dårligere, og bedringen tager oftest lang tid.

Stress er ikke svært hverken at forebygge eller at behandle så effektivt, at stressen ikke kommer igen. Blot skal du vide hvordan.

Jeg underviser i bl.a. Rambøll, MOE og FRI i forebyggelse af stress.
Se udtalelser fra deltagerne i min undervisning her
Læs hvad kunderne siger her